Insinöörikin tarvitsee ihmisiä ja kasvoja

Kotkassa innostuttiin 80-luvulla oman CAD-ohjelman tekemisestä. Kymdata Oy aloitti rakentamaan CADS-nimistä suunnitteluohjelmistoa, jonka tarina jatkuu menestyksekkäästi myös vuonna 2017. Edelleen merituulisessa Kotkassa pääkonttoriaan pitävällä CADSilla on lähes 6000 asiakasyritystä, jotka ovat kooltaan ja toimialaltaan hyvin erilaisia: yhden miehen yrityksistä isoihin konserneihin. Nykyään maltillisen kasvun yritys työllistää noin 40 henkilöä. Suomen lisäksi CADSia käytetään Virossa ja Ruotsin valloitusta aloitellaan toukokuussa 2017.

Kuluneiden kuukausien aikana CADSilla on valmistauduttu Ruotsin valloituksen lisäksi uusiin verkkosivuihin, joita Reason pääsi rakentamaan. CADSin verkkosivujen uudistus on osa isompaa kokonaisuutta ja brändi-ilmeen muutosta.

”Tavoitteena oli rakentaa nettisivuista hiljainen myyntimies”, kertoo CADSin toimitusjohtaja Jyrki Metsola. Hiljaisen myyntimiehen ajatus toteutuu nettisivuilla asiakaslähtöisen ajattelun kautta suunnitellussa kokonaisuudessa. Käyttöliittymää ja asiakkaan liikkumista sivuilla pohdittiin paljon ja tietoa haluttiin ripotella helposti lähestyttävään muotoon.

”Oli ainakin yritys siihen, että pitää miettiä, että kun potentiaalinen käyttäjä, vaikkapa sähkösuunnittelija tulee meidän sivuille, niin miten se siellä liikkuu. Lisäksi yritettiin välttää perinteistä insinööriongelmaa eli vältettiin kirjoittamasta liikaa. Meidän vanhoilla sivuilla, jotka olivat portaalisivut, ammuttiin kaikki tieto heti. Nyt sivun käyttäjä menee pikkuhiljaa eteenpäin ja tietoa tipahtelee sopivasti.”

CADS käytti brändinsä ja verkkosivujensa suunnitteluvaiheessa ulkopuolista konsulttia ja aiheesta pidettiin myös workshoppeja. Erityisesti esiin nousi teknisten alojen haaste: ihmiset olivat piilossa verkkosivuilta, vaikka teknisellä alallakin toimivan yrityksen taustalla on ihmisiä ja tarina.

”On helppo sanoa, että insinööri haluaa ostaa ohjelman teknisten ominaisuuksien takia, mutta oikeasti mielikuvat ratkaisevat tässäkin asiasssa. B2B:ssäkin on ihminen myymässä ja ostamassa. Hiljainen myyntimies on siksi yksi kantava juttu.”

Toinen kantava ajatus verkkosivujen uudistuksessa oli teknisempi. Sivuista haluttiin toimivat myös tabletti- ja mobiilikäyttäjille. Muutenkin CADSilla on tulevaisuuden suunnitelmissa teknisten integraatioiden kautta vahvistaa CADS-asiakkaan asiakaskokemusta. Ensimmäinen askel tässä tavoitteessa on otettu muutamia viikkoja sitten lanseeratun My CADS-asiakasverkkopalvelun muodossa. My CADS-portaalin kautta yritys haluaa vahvistaa yhteisöllisyyttä ja punaisena lankana onkin pitkä tähtäin tulevaisuuteen ja kokonaisvaltaiseen yhteisöön.

Reasonin CADS löysi verkkosivujen toteuttajaksi oikeastaan vahingossa, mutta usko teknisesti vahvaan osaamiseen vakuutti. ”Meillä syntyi käsitys, että Reason on positiivisessa mielessä softafirma eikä pelkkä nettisivufirma. Ja Drupal tuntui oikealta ratkaisulta, koska sen ratkaisun avulla saamme teknisiä ominaisuuksia. Emme halunneet pelkästään nättejä sivuja, vaan integraatiot ja muut ratkaisut ovat erittäin tärkeitä.”

Metsola kiteyttää verkkosivujen ydinviestin ja koko liiketoiminnan kehittämisen tavoitteen loistavasti yhteen lauseeseen: ”Hyppää CADS-junaan, täällä on hyvä olla.”

Liity postituslistallemme!

Emme spämmää 😉

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.