Reason ja Contentful ne yhteen soppii, huomenna pannaan koodauskoppiin!

Päätöntä menoa vai perinteisellä tyylillä?

Sisällönhallintajärjestelmien markkinoita ovat perinteisesti hallinneet avoimen lähdekoodin alustat, kuten Drupal ja WordPress. Terminä ”sisällönhallintajärjestelmä” on hieman harhaanjohtava, sillä molemmat edellä mainituista tuotteista ovat pikemminkin kokonaisvaltaisia verkkosivuston hallintajärjestelmiä.

Paitsi että Drupal ja WordPress pohjautuvat mielipiteitä jakavaan ja historian painolastista kärsivään PHP-ohjelmointikieleen, on niiden yleinen toimintaperiaate hieman ajastaan jäljessä esimerkiksi nykyaikaisen monikanavajulkaisun näkökulmasta. Tästä syystä ns. ”headless” ratkaisut ovat viime vuosina kasvattaneet suosiotaan. Headless-sisällönhallintajärjestelmien terävintä kärkeä edustaa Contentful, jonka virallinen partneri nyt myös Reason on.

Pohjimmiltaan headless-konseptissa on kyse siitä, että sisällön tuottamisesta ja varastoinnista vastaavat työkalut irrotetaan kokonaan esityskerroksesta. Sisällönhallintajärjestelmä ja esityskerros kommunikoivat keskenään standardoitujen rajapintojen, kuten REST tai GraphQL välityksellä. Esityskerroksena voi toimia esimerkiksi verkkosivu, mobiilisovellus, IoT-laite tai kaikki edellä mainitut yhtä aikaa. Modernin mikropalveluarkkitehtuurin periaatteiden mukaisesti esityskerros voidaan toteuttaa millä tahansa ohjelmointikielellä ja ohjelmistokehyksellä riippumatta sisällönhallintajärjestelmästä.

Contentful on pilvipohjainen SaaS/CaaS-palvelu, joten asiakkaan ei tarvitse huolehtia palvelimen ylläpidosta tai järjestelmäytimen ja moduulien päivityksestä, kuten perinteisissä sisällönhallintajärjestelmissä. Contentful on kuitenkin paljon enemmän, kuin pelkkä sisällönhallintajärjestelmä. Contentful on lisäksi suuren kapasiteetin hajautettu sisällönjakeluinfrastruktuuri, jonka perustana toimii Amazonin AWS-arkkitehtuuri. Maailmalla Contentfulia käyttävät esimerkiksi Spotify, Heineken, TUI ja Bang & Olufsen, kotimaisista toimijoista mm. S-ryhmä ja A-lehdet.

Taalat tiskiin vai takataskuun?

Contentful toimii tilauspohjaisesti kuukausilaskutuksella. Alkuun pääsee ilmaisella Community-paketilla, jota on sallittua käyttää myös kaupalliseen toimintaan. Enterprise-tason palvelupakettien hinta määräytyy mm. sisältövolyymien, käyttäjätilien määrän, lisäpalveluiden sekä SLA:n perusteella.

Koska Drupalin ja WordPressin kaltaiset avoimen lähdekoodin tuotteet ovat ilmaisia, luonnollisesti herää kysymys miksi Contentfulista kannattaa maksaa? Kysy itseltäsi seuraavaa; Ovatko palvelinten ylläpito ja julkaisujärjestelmän tietoturvapäivitykset yrityksesi ydinliiketoimintaa? Vastauksesi on todennäköisesti ”ei”.

Ilmaisia lounaita ei ole olemassa, joten riippumatta siitä hoidetaanko ylläpito talon sisällä tai ostopalveluna, ei sen kustannuksia pääse karkuun. Ylläpidon laiminlyönti puolestaan muodostaa vakavan tietoturvariskin. Me Reasonilla diggaamme avointa lähdekoodia, mutta liiketoiminnassa ratkaisee myös viivan alle jäävä lukema.

Otetaan esimerkinnä Contentfulin $489/kk, eli noin 414€/kk maksava Team-paketti, joka venyy isoihinkin projekteihin. Paljonko neljällä kahdeksalla sadalla eurolla saa ostettua virtuaalipalvelimia ja henkilötyötunteja? Vastaus on “ei kovinkaan paljon”, joten kokonaiskustannukset huomioon ottaen Contentful on hinnaltaan vähintäänkin kilpailukykyinen. Lisäksi hintaan kuuluvat tukipalvelut, joiden kaltaista avoimen lähdekoodin toimijoilla ei ole tarjota.

Kerralla kuntoon vai kirves kaivoon?

Contentful know-hown keihäänkärkenä Reasonilla toimii Teemu Tammela, joka liittyi tiimiimme toukokuussa 2019. Teemu on paitsi Contentful Certified Professional -sertifioitu ohjelmistokehittäjä ja kotimaisen Contentful-skenen pioneeri, myös Contentful Developers Meetup Helsinki -tapahtumien vieraspuhuja, sekä Contentfulin blogin vieraskirjoittaja. Lisäksi Reasonin tallista löytyy runsain mitoin osaamista mm. React, Vue.js, Node.js ja Sinatra ohjelmistokehyksistä, sekä ns. ”serverless” hosting-palveluista kuten Heroku ja Netlify – kaikki erinomaisia työkaluja Contentfulin kaveriksi.

Contentful on verrattain tuore pelaaja markkinoilla ja kokeneita partnereita ei ole riesaksi asti. Vaikka itse tuote on timanttia, ensimmäinen yritys voi mennä vihkoon uutta opetellessa. Tästä syystä meiltä onkin jo kyselty apua olemassa olevien Contentful-toteutusten auditointiin. Jos näin on päässyt käymään, älä vielä heitä kirvestä kaivoon, vaan ota rohkeasti yhteyttä!

Kuulostaako hyvältä? Heräsikö uteliaisuus?

Ota yhteyttä oheisella lomalleella ja kartoitetaan yhdessä voisiko Contentful olla oikea työkalu yrityksenne tarpeisiin.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Liity postituslistallemme!

Emme spämmää 😉

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.