Taulukot tarinaksi

Monet projektit uusien järjestelmien parissa alkavat ominaisuuksien kartoittamisella sekä eri käyttäjäryhmien prosesseja läpi käymällä. Nämä tiedot sitten lyödään ihanaan Exceliin tai Sheetsiin taulukkomuodossa ja bon appétit siitä voidaan siirtyä tuotantoon. Lopputuloksena saadaan ominaisuuksiltaan taulukoita vastaava järjestelmä, mutta vaikka kaiken pitäisi olla kohdillaan käyttäjät eivät välttämättä koe sitä itselleen sopivaksi. Missä vika?

Ominaisuuksia ja prosesseja määriteltäessä monesti pääsee helpoimmalla listaamalla ylös kaikki tarvittavat ominaisuudet priorisoituina sekä määrittelemällä prosessit vaihe vaiheelta. Vaikka pidämme “keep it simple” ajattelutavasta, helpoin vaihtoehto ei anna aina kuitenkaan sitä parasta lopputulosta, joten päätimme kokeilla lähestymistapaa jossa ei mennä sieltä missä aita on matalin. Tämä toimintatapa oli tarinallistaminen.

Tarinallistamisessa yhdistetään faktaa ja fiktiota muuttamalla jokin asia tarinan muotoon tehden siitä elämyksellisempi sekä mieleenpainuvampi ja sen avulla pystytään myös kuvaamaan inhimillisemmin palvelu- tai käyttökokemus.

Testasimme tarinallistamista mm. toiminnanohjausjärjestelmä -projektissa, jossa teimme käyttötapauksia koskevat tarinat järjestelmän tuleville käyttäjäryhmille. Tarinallistamisen avulla pääsimme sijoittumaan käyttäjän asemaan ja näkemään toiminnanohjausjärjestelmän käytön uudessa valossa keksien parempia toteuttamistapoja prosessien eri vaiheisiin. Löytöinä oli esimerkiksi mobiiliversion ominaisuuksia sekä myös sisäistä viestintää selkeästi parantavat havainnot.

Toisena positiivisena puolena tarinallistamisessa oli sen esitteleminen asiakkaalle. Hyödyntäen aiemmin määriteltyjä ominaisuuksia ja prosesseja pystyttiin tarinan avulla selventämään asiakkaalle se miten järjestelmä toimisi heille ihan arkisella tasolla. Näin toiminnanohjausjärjestelmää ei tarjottu vain ominaisuuksien puitteissa, vaan siihen saatiin yhdistettyä tuleva käyttökokemus lukijaystävällisessä muodossa.

Monesti tarinallistaminen linkitetään markkinointiin tai yrityksen ydintarinan luomiseen, mutta sen avulla voidaan selkeästi myös tuoda tarvittavaa väriä joskus hieman “harmaisiin” projekteihin. Sen lisäksi, kuka ei pidä hyvistä tarinoista?

Kaipaako palvelunne tarinallistamista?

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Liity postituslistallemme!

Emme spämmää 😉

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.