Reason

Uudistettiinpa brändi

“Teimme itse ja …” Luulenpa että monet ajattelevat tuon jatkuvan tietyillä sanoilla. Meidän tapauksessa sanon kuitenkin että “… pääsimme haastamaan itsemme ja miettimään mitä todella haluamme tarjota asiakkaillemme”. Aina pitää nähdä kokonaisuus, jotta voi päättää millaisilla työkaluilla ja millaisella tiimillä muutos saadaan parhaiten aikaiseksi.

Tuotantotaustaisten omistajien myötä tekeminen yrityksen alkuaikoina lähti liikkeelle siitä, että teimme työmme hyvin ja markkinoimme itseämme sen kautta. Samalla toimimme pääasiassa isompien yritysten alihankkijana ja brändäys loppuasiakkaita silmälläpitäen jäi melko vähälle.

Yrityksen kasvaessa ja kokemuksen karttuessa aloimme ymmärtää että viestintää tarvittiin myös muuhun kuin suullisesti kumppaneille. Oli alettava miettiä yhteistä linjaa miten kerromme palveluistamme. Samalla tarjosimme ja teimme edelleen kaikkea mitä osasimme, joten viestintä ja tekeminen eivät olleet samalla linjalla. Yritys näytti sekatavarakaupalta.

Tarvitsimme uuden brändin kertomaan mitä olemme nyt

Asiakkaiden ja projektien kasvaessa uskottavuuttamme mitattiin yhä enemmän ja pienessä yrityksessä se tarkoitti sitä että piti olla tietyissä asioissa todella hyvä, ei riittänyt että osasi monia asioita jonkin verran. Oli luovuttava liiketoiminnassa sivuhaaroista ja keskityttävä niihin asioihin, joita halusimme tehdä ja joissa olemme todella hyviä.

Nimi ja tarina sen takana kertoo paljon yrityksestä. Olimme aika-ajoin miettineet yrityksemme nimen muuttamista. Vanha nimi ei kuvannut sitä tekemistä, johon olimme suuntaamassa. Kun lopulta löysimme nimen, joka sopi strategiaamme ja jolla oli jo tarina taustalla, päätimme tarttua tilaisuuteen. Lähdimme rakentamaan uutta brändiämme tuon uuden nimen ja teroitetun palveluvalikoiman ympärille.

Nykyään on tärkeää reagoida muuttuviin tilainteisiin nopeasti, mutta liian usein tapahtuva suunnan muuttaminen ei lopulta johda mihinkään. On helppoa nähdä uusia mielenkiintoisia mahdollisuuksia, mutta niistä on silti valittava ne, jotka tukevat tavoitteen saavuttamista parhaiten. Näiden haasteiden kanssa tulemme kamppailemaan tulevaisuudessakin, mutta nyt meillä on selkä suunta ja päämäärä jota kohti lähdemme rakentamaan uutta brändiämme.

Suurin tehtävä omasta näkökulmastani oli saada aikaan yhteinen tahtotaso siitä millaisella strategialla lähdimme eteenpäin. Käytimme ammattilaisia apunamme, mutta lopulta päätös tekemisestä ja strategian noudattamisesta on meillä itsellämme. Tulevaisuus näyttää mihin asti pääsemme!

Liity postituslistallemme!

Emme spämmää 😉

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.